کاربرد روش استخراج ماسیراسیون و اولتراسونیک بر خصوصیات دارویی عصاره جلبک سارگاسوم (Sargassum angustifolium) و پادینا (Padina distromatic)

نوع مقاله : مقاله کامل پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه علوم و صنایع غذایی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه علوم و صنایع غذایی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استاد تمام گروه میکروبیولوژی-اداره کل آزمایشگاه‏های کنترل غذا و دارو، سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران،

چکیده

در مطالعه حاضر، کاربرد دو روش استخراج ماسیراسیون و فراصوت برای تهیه عصاره از دو جلبک قهوه‌ای پادینا و سارگاسوم انجام شد. به منظور بررسی کارایی دو روش استخراج، ترکیبات فیتوشیمیایی، آنتی‌اکسیدانی، ضد آلزایمر، ضد التهابی و فعالیت ضد میکروبی عصاره‏ها مطالعه شد. در این مطالعه ترکیبات فیتوشیمیایی عصاره‏های جلبک با استفاده از روش کروماتوگرافی گازی-طیف‌سنجی جرمی تعیین گردید. بر این مبنا، متابولیت‌های ثانویه فعال متعددی در عصاره‏های جلبک پادینا و سارگاسوم شناسایی شد. در مقایسه میان عصاره‏های استخراج شده، عصاره جبک سارگاسوم حاصل از روش فراصوت، حداکثر محتوای فنل‏ها و فلاونوئیدها را نشان داد. از سوی دیگر، حداکثر فعالیت آنتی‏اکسیدانی در عصاره حاصل از روش ماسیراسیون مشاهده شد. در خصوص عصاره جلبک پادینا، عصاره تهیه شده با استفاده از روش فراصت بالاترین فعالیت بازدارنده استیل کولین استراز و قوی ترین بازدارنده تولید اکسید نیتریک (3/0±2درصد) را در مقایسه با سایر عصاره ها نشان داد. فعالیت ضد میکروبی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس، لیستریا اینوکوا، اشریشیا کلی و سالمونلا تیفی از طریق روش‌های انتشار چاهک، حداقل غلظت بازدارنده (MIC) و حداقل غلظت باکتری‌کشی (MBC) ارزیابی شد. حداکثر قطر ناحیه بازدارنده (30/18 میلی‌متر در 200 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر)، حداقل MIC و MBC در عصاره‏های حاصل از روش فراصوت در برابر همه باکتری‌های منتخب به‌ویژه استافیلوکوکوس اورئوس حاصل شد. نتایج به‌دست‌آمده شواهد ارزشمندی برای فعالیت آنتی‌اکسیدانی، ضد آلزایمر و ضد میکروبی عصاره های جلبک-های سارگاسوم و پادینا ارائه می‌کنند که می‌تواند رویکردهای احتمالی آن‏ها را در استفاده درمانی برجسته کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1402
  • تاریخ دریافت: 22 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 08 مرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 31 مرداد 1402